
Use of nationwide broadcasts to impose the official 
discourse in Ecuador (2007-2021)
Uso de cadenas nacionales para imponer el discurso oficial en 
Ecuador (2007-2021)

Utilização de cadeias nacionais para impor o discurso oficial no Equador 
(2007-2021)

Allen Panchana-Macay, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Guayaquil, 
Ecuador (allen.panchana@cu.ucsg.edu.ec) 

Carlos Barrera, Universidad de Navarra, Navarra, Spain (cbarrera@unav.es)

How to cite
Panchana-Macay, A. & Barrera, C. (2022). Uso de cadenas nacionales para imponer el discurso 
oficial en Ecuador (2007-2021). Cuadernos.info, (53), 162-183. https://doi.org/10.7764/cdi.53.40623

Abstract | Nationwide television broadcasts have been used as a mechanism of 
information or recurrent propaganda by several Latin American governments since 
the seventies of the 20th century. To varying degrees, depending on their nature 
and scope, through this resource they have sought to support the official version of 
relevant and sensitive facts and influence the control of public opinion. In the case 
of Ecuador, its use was intensified and systematized during the governments of 
Rafael Correa (2007-2017) and Lenín Moreno (2017-2021). Based on the events that 
occurred in those years, the legislation created and applied, the content analysis of 
different national networks and interviews with protagonists, we study its use as a 
strategic key of communication and propaganda by the political power, especially 
through the new public broadcaster Ecuador TV, parent company of the networks 
since 2007.

Keywords: nationwide broadcasts; Ecuador; public service media; Rafael 
Correa; Lenín Moreno; propaganda; television; radio.

Received: 08-23-2021 / Accepted: 06-25-2022

162

CUADERNOS.INFO Nº 53 
Versión electrónica: ISSN 0719-367x
http://www.cuadernos.info 
https://doi.org/10.7764/cdi.53.40623



Resumen | Las cadenas nacionales en televisión han sido un mecanismo de información o de 
propaganda recurrente de varios gobiernos latinoamericanos desde los años setenta del siglo 
XX. En distinto grado según su naturaleza y alcance, a través de este recurso han buscado 
sostener la versión oficial de hechos relevantes y sensibles e influir en el control de la opinión 
pública. En el caso de Ecuador, su uso se intensificó y sistematizó durante los gobiernos de 
Rafael Correa (2007-2017) y Lenín Moreno (2017-2021). Con base en los hechos acaecidos en 
aquellos años, la legislación creada y aplicada, el análisis de contenido de distintas cadenas 
nacionales y entrevistas a protagonistas, se estudia su utilización como una clave estratégica 
de comunicación y propaganda por parte del poder político, especialmente a través de la 
nueva emisora pública Ecuador TV, matriz de las cadenas desde 2007. 

Palabras clave: cadenas nacionales; Ecuador; medios públicos; Rafael Correa; Lenín 
Moreno; propaganda; televisión; radio.

Resumo | Os "canais nacionais" na televisão têm sido um mecanismo de informação 
ou propaganda recorrente de vários governos latino-americanos desde os anos 
setenta do século XX. Em diferentes graus, dependendo de sua natureza e escopo, 
através deste recurso eles têm procurado apoiar a versão oficial de fatos relevantes 
e sensíveis e influenciar o controle da opinião pública. No caso do Equador, seu uso 
se intensificou e sistematizou durante os governos de Rafael Correa (2007-2017) e 
Lenin Moreno (2017-2021). A partir dos acontecimentos ocorridos naqueles anos, a 
legislação criada e aplicada, a análise de conteúdos de diferentes canais nacionais 
e entrevistas com protagonistas, seu uso como chave estratégica de comunicação e 
propaganda pelo poder político é analisada, especialmente através da nova emissora 
pública Equador TV, controladora dos canais desde 2007.

Palavras-chave: redes nacionais; Equador; mídia de serviçp público; Rafael 
Correa; Lenín Moreno; propaganda; televisão; radio.

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

163



Introduction
The frequent use of national broadcasters in Latin America to communicate 

government messages to citizens or, in some cases, to broadcast electoral propaganda 
is reported in at least 16 countries, mainly through television. This paper analyzes 
the case of Ecuador, where the use of cadenas nacionales (national broadcasts) was 
frequent during the presidential terms of Rafael Correa (2007-2017) and Lenín 
Moreno (2017-2021), both from the Alianza PAIS political movement. 

The change of government on May 24, 2021, with the inauguration of Guillermo 
Lasso Mendoza, marked the end of the use of national broadcasts, an informative 
practice that had been used since 1975. This fact allows a retrospective look at the 
previous period to analyze the political use of national broadcasts and show the 
Ecuadorian model in comparison with others in the region. Given the political 
context of the presidencies of Correa and Moreno, especially the former, which 
is considered to be framed within left-wing populism (De la Torre, 2016), it can be 
hypothesized that cadenas were a strategic communication key for the control and 
direction of public opinion. We ask the following questions: (1) How effective was 
the use of this communication tool? (2) To what extent did it become propaganda? 
and (3) Did it evolve in the same way under the Correa and Moreno administrations? 

In Ecuador, after the entry into force of the new 2008 Constitution, which 
mandated the early election of all the country’s offices, Correa, who had been 
elected for the 2007-2011 term, ran again and won in a single round on April 26, 
2009, with 51.99% of the vote. His second term lasted from August 2009 to May 
2013. The third term, after winning in February 2013 with 57.17% of the vote, 
ran until May 2017. In these last two periods, his confrontation with the media 
intensified. At the end of his term, in May 2017, Rafael Correa achieved historic 
levels of acceptance and popularity. He and his party won the 11 general elections, 
sectional elections, consultations and referendums registered between 2007 and 
2017, the longest presidency in the country’s history. Correa supported the 2017 
presidential election of his former vice president, Lenín Moreno, who govern the 
country from 2017 to 2021.

Theoretical-historical and conceptual framework
Since the 1970’s, the concept of the cadena nacional or cadena has been clearly 

understood in the collective imagination of Latin American countries. It is a 
government message, specifically from the President of the Republic or the highest 
authorities of the nation, civilian or military, broadcast on all national, regional, 
and local television and radio stations with an open signal. 

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

164



This means of communication has been used in Argentina, Bolivia, Brazil, 
Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexico, 
Nicaragua, Paraguay, Peru, Uruguay and Venezuela. The historical roots of most 
of their regulatory norms can be found in periods of military rule. Despite 
the reasons of public utility on which they were generally based, subsequent 
regulatory reforms in many countries of the region led to their instrumentalization, 
“transforming them –in practice– into a powerful form of advertising and promotion 
of government policies, as well as State interference and control, all of which is far 
from the original raison d’être of such channels” (Alianza Regional por la Libre 
Expresión e Información, 2014, p. 4).

The legality to which they are subject varies in different ways. In Argentina and 
Colombia, for example, the chains can be imposed by the executive branch. For 
Mengo (2018), in Argentina, the chains became a means of political communication 
par excellence, especially in the government of Cristina Fernández de Kirchner 
(2007-2015), and were inscribed in a special relationship of forces.: 

[The president] strengthened her style of communication based on confron-
tation with part of the press, which she chose as her rival. For Kirchnerism, 
the cadena functioned as a kind of counter-hegemonic instrument that it 
had to use forcefully (with the threat of sanctions), because otherwise the 
mainstream media would not broadcast, or at least with bad intentions, the 
issues that it considered to be institutionally relevant. (Mengo, 2018, p. 14). 

In Venezuela, national broadcasts are regulated and the President of the Republic 
is authorized to broadcast through all media, without time or frequency limits. In 
fact, Venezuela and Ecuador have become a threat to freedom of expression due 
to the abuse of national broadcasts imposed by the government (Alianza Regional 
por la Libre Expresión e Información, 2014). Between 2013 and mid-2014, the 
two countries with the highest number of cadenas were Ecuador, with 817, and 
Venezuela, with 252. Venezuela led in terms of airtime during the period analyzed, 
with 8,192 minutes of Nicolás Maduro’s broadcasts, while Correa recorded a total 
of 4,309 minutes (Namur & Correa, 2014).

In Mexico, the use of the national network is limited to government news 
or work reports. There is La Hora Nacional, which is broadcast on all radio 
stations on Sundays. There are countries where there are either no regulations 
or where cadenas are not mandatory for any media outlet, as is the case in 
Costa Rica, Paraguay and Peru. In Brazil, the regulation is contained in several 
laws, and the national networks are mostly used for free electoral propaganda. 
Similarly, in Chile, television networks are not mandatory except for those 
related to electoral propaganda. In other countries, however, the networks are 

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

165



regulated and broadcast frequently. In Nicaragua, for example, a specific law even 
allows daily cadenas, which the government calls “family and community media”, 
that function as “official channels” (Alianza Regional por la Libre Expresión e 
Información, 2014, p. 50).

In Ecuador, the legislation to create national broadcasters began with the 
Radio and Television Broadcasting Law (Decreto Supremo No. 256-A, 1975), at 
the time of the military dictatorship headed by Guillermo Rodríguez Lara. This 
law has undergone five reforms (1992, 1995, 2002, 2013 and 2019) under five 
different administrations (Alianza Regional por la Libre Expresión e Información, 
2014). However, in essence, it has maintained the two basic characteristics of 
mandatory and free broadcasting; i.e., the government could interrupt the regular 
programming of private, public, and community audiovisual media at any time. 

According to the inventory of the National Council for the Regulatory, 
Development and Promotion of Information and Communication (Consejo de 
Regulación, Desarrollo y Promoción de la Información y Comunicación, 2020), 
by May 24, the final day of his presidency, cadenas in Ecuador had reached the 24 
provinces and its 221 municipalities, and the 786 registered audiovisual media 
(offline) and its digital platforms, a total of 617 radio stations, 82 open television 
channels, and 87 cable channels. 

During the period studied, two types of cadenas can be distinguished: 
national and citizens’. The former are mandatory broadcasts in public, private, 
and community media and are audiovisual works, usually produced and post-
produced, with an approximate duration of between two and 12 minutes. On many 
occasions, however, the concept of a cadena was not strictly adhered to, since only 
one network was forced to broadcast them, in order to criticize certain information 
broadcast or its owners, presenters or commentators. In other words, the network 
was used to insert the government’s message into independent or critical media; 
the executive branch refuted a piece of information as propaganda in a forced 
manner by passing it off as a cadena. Citizen cadenas are usually understood as 
the Saturday interventions of the President of the Republic on official television, 
which are later reproduced by related media or taken up by the news programs 
of independent networks. In general, given their greater media impact, citizen 
cadenas (or the names they have had in other countries) have been studied more 
than cadenas oficiales, although the latter have been numerically important.

Until 2007, a national private network, based in Quito and Guayaquil, acted as 
the cadena’s matrix, to which other television and radio stations throughout the 
country were obliged to link and rebroadcast. According to Fernando Alvarado 
(personal communication, February 9, 2021), former minister in the Correa 

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

166



government, this was done “for practical reasons” to avoid having to send the 
tape, CD, or DVD, physically or digitally, to all the radio and television stations, 
“which would be extremely complex”. In this scenario, the most viable option was 
for one of the six networks with national coverage (on FM frequency) to receive 
the government content for replication. Or, as was the case until the late 1990s, the 
authority would go to the television station, to its studios in Quito or Guayaquil, 
to record or broadcast a live message to the nation. 

After winning the elections in November 2006, Correa’s campaign team 
considered it a “high political and communication strategy” to create the first 
public television station and, at the same time, a public radio station (Sánchez, 
personal communication, March 15, 2020). In 2007, Ecuador TV was born and 
since then has been the parent of all cadenas. For Chavero and colleagues (2017), 
who analyze President Correa’s Saturday program Enlace ciudadano, similar to 
Aló Presidente (1999-2012) in Venezuela, he bet on a political strategy by making 
private and independent media his main opponent, relegating political opponents 
themselves to the background. The radio and television program, colloquially 
known as Sabatinas because it was broadcast on Saturdays for an average of three 
hours, served as the government’s accountability to Ecuadorians. The direct contact 
with the people and the content of these links were in turn picked up by national 
news programs and the press (Conaghan & De la Torre, 2008), so that the topics 
covered were included in the weekly media agenda. 

Correa thus marked the agenda setting. For Stornaiolo (2019), Correa’s 
protagonism was almost absolute, and he pursued the construction of a character 
idolized by the population. “He was master of ceremonies, singer, presenter, dancer 
and whatever the situation demanded. He was accompanied by his Quichua 
translator, the ‘mashi’ (companion) José Maldonado” (p. 52). The president mocked 
his political opponents, activists, and trade unionists live. “He gave orders so that 
in the following week some judges would promote trials in favor of Correa and his 
government” (Stornaiolo, p. 53). 

In his sabatinas, in addition to attacking journalists, Correa tore up newspapers 
and –on several occasions- called on the audience to boycott them by not buying 
them or watching certain television networks. His attacks on critical media 
included insults such as “mercantilist press”, “corrupt”, “immoral”, “manipulative”, 
“unethical”, “scoundrels”, “tabloids”, “loudmouths”, “vultures”, “cynics”, “gossips”, 
“unbalanced”, “ink hitmen” (Fundamedios, 2012; Stornaiolo, 2019; Neira, 2021). This 
staging deeply penetrated the audience, considering that from January 2007 until 
his departure from power in 2017, Correa made 523 citizen cadenas, corresponding 
to 1,544 hours of transmissions financed by State resources (Stornaiolo, 2019). 

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

167



On the other hand, it was recorded that between 2008 and 2017, the government 
issued 477 administrative and economic sanctions against media and journalists.

With this pattern, Correa not only constructed an image of activity before public 
opinion –as Bouza and González (2009) and Chavero (2015) have stated– but he 
also elaborated a climate of tension and hostility that would continue to mobilize 
the electorate. Correa’s political communication was therefore tactical: he used 
the same media tools to “counterbalance the hegemonic discourse of information 
and impose a new vision of political reality and actors” (Chavero et al., 2017, p. 148). 

Since his inauguration in January 2007, Correa has transformed the media 
landscape, which has historically been dominated by private companies linked 
to the banking sector (Panchana-Macay & Barrera, 2021). For Cerbino and 
colleagues (2014), the actions of the Ecuadorian State have historically favored 
the concentration of private ownership of media companies, their close ties to 
finance capital, and the formation of media conglomerates through a set of legal 
norms promoted successively by governments of different signs since at least 1935. 
According to these authors, for decades the media had control over the selection 
and prioritization of issues that could be discussed. “The political system has 
not been able to maintain true independence from the media, leaving to them 
the leadership of the production and dissemination of social representations that 
converge with the interests of the dominant sectors” (Chavero et al., 2017, p. 127).

Correa’s discourse during his first years in office has been analyzed by Zepeda 
(2010), who shows that the president referred to the “oligarchy”, the “servile press”, 
and “power groups” as his internal enemies, and to “big transnational capital” and 
“neoliberal globalization” as his external enemies (p. 178). All of this, Mancero 
(2017) adds, was accompanied by a nationalist and conservative discourse about 
“recovering the homeland” or “the homeland already belongs to everyone” (p. 320), 
and even the revival of hymns such as “homeland, sacred land”, to which he 
opposed a press that, he called “vendepatrias1” (p. 327). In this way, he framed his 
messages within an already established narrative.

Correa’s discourse thus prioritized the populist perspective of conflict with 
the other, once the enemies of the homeland were identified and revealed. 
Characteristics of this type of discourse are Manichaeism, simplification of the 
political space and polarization, along with the symbolic appropriation of the 
leadership of the political mobilization of the targeted people (De la Torre, 2010).

1. To sell one’s homeland (translator’s note).

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

168



The communicative dimension of his discourse reached, for the first time in the 
history of Ecuadorian democracy, the preponderance to impose a single vision of 
facts through the expansion and use of public media (Panchana & Mena, 2020), 
especially during the electoral period (Panchana-Macay & Barrera, 2021). The 
weekly programs of Enlace Ciudadano in Ecuador represented a form of transversal 
and obligatory communication. Correa’s discourse was reinforced by recently 
created public media, confiscated media, or private media aligned with the 
government’s thinking through State advertising. 

In this line, the professionalization of government communication and 
its discursive narrative becomes important. Riorda (2011) argues that it is not 
accepted that all communication, especially government advertising, should be 
informative or neutral, and Carlos Galecio (personal communication, July 15, 2022), 
former news director of Ecuavisa, claims that in Ecuador’s networks, the Correa 
government used the most modern tools of audiovisual communication to create 
a contemporary, attractive and effective staging.

This was not the only case in the region. Latin American countries experienced 
economic crises that marked the end of the neoliberal cycle, amid social 
outbursts and repressions with varying degrees of violence. Such a context 
was the breeding ground for the emergence of a new regional left (Natanson, 
2010), also called the progressive left wave (Albán, 2016), 21st century socialism, 
socialism of good life (Souza, 2010), or neopopulism (Rincón & Magrini, 2010), 
which practically dethroned the traditional party systems and gave way to very 
popular leaderships. 

Figures such as Hugo Chávez in Venezuela, Evo Morales in Bolivia, Néstor 
Kirchner in Argentina, Luiz Inácio Lula da Silva in Brazil, Daniel Ortega in 
Nicaragua, and Rafael Correa in Ecuador reconfigured presidential authority 
and proposed a broad program of institutional and economic reforms with broad 
popular support (Badillo et al., 2015). 

Natanson (2010) argues that the vacuum left by the traditional parties in this 
reconfiguration was filled by other actors, such as some media, which in certain 
countries and at different times assumed the political role of the opposition, 
creating a climate of polarization and confrontation. This would explain the tense 
relationship with the media that almost all Latin American presidents of this 
political tendency have been “ultra-mediatic in a double sense: they owe part of 
their rise to the power of the media and they are very aware of the weight and 
influence of the press in the political game” (Natanson, 2010, p. 63), which does 
not prevent them from also being anti-mediatic. 

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

169



The awareness of the power of the projected image and the will to use it to their 
advantage led these governments to develop strategies to establish their own times 
and formats. Such a scheme, called mediapolitics by Rincón and Magrini (2010), 
basically seeks to position the political agenda over the media agenda, without 
mediation or intermediaries. Governments of the new Latin American left became 
communication actors and, to this end, followed certain processes that Fernando 
Ruiz (2010) identifies as “strategies of politicians to recover politics” (p. 46). Other 
authors have referred to these strategies in the context of what has been called 
mediatized populism, inscribed in the global trend of the mediatization of politics 
in different regions of the world (Mazzoleni, 2014; Chakravartty & Roy, 2017), 
although the models differ according to different political and media cultures 
and whether populism is considered an ideology or a discourse (Manucci, 2019).

Methodology and sources 
Three complementary resources will be used to achieve the objectives of this 

research: the historical-documentary method, based on the reconstruction of facts 
from documents and primary sources, as well as interviews with protagonists or 
witnesses conducted between 2019 and 2022, the analysis of the media policies 
of the different governments, and the collection and processing of data on 
national broadcasters.

The analysis of media policy refers to the regulatory and legal aspects that have 
structured a new institutional scheme and a modus operandi allegedly in favor of 
the interests of governmental political control. By calibrating the spirit, the letter, 
and the application of specific laws on freedom of expression, information, and 
communication, we conceptualized the possible ways in which propaganda may 
be engaged, despite the existence of a formal democracy in Ecuador. Jowett and 
O’Donnell (2012) define propaganda as “the deliberate and systematic attempt 
to shape perceptions, manipulate cognitions, and direct behavior to achieve a 
response that promotes the desired intention of the propagandist” (p. 7). I.e., it 
is a precise, methodical, and organized development of means to achieve an end, 
and its results are aimed at controlling people through a single interpretation of 
what is known (Ellul, 1973).

Data on the number and nature of radio and television broadcasts were obtained 
mainly from the reports of Fundamedios (Fundación Andina para la Observación 
y Estudio de Medios), an Ecuadorian non-governmental organization founded 
in 2007 to promote and defend freedom of expression and quality journalism in 
Ecuador and Latin America. The fact that Fundamedios has been criticized by 
Correa, who even threatened to close it down because he considers it a political 

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

170



actor (Scharfenberg, 2015), should not lead us to classify its reports, which are 
generally well-received, as biased. 

The information was supplemented by 22 interviews with protagonists of 
the subject, with informed consent, conducted between 2019 and 2022, with 
structured and semi-structured questionnaires of between ten and 20 questions, 
as part of a doctoral thesis. This work uses seven interviews, including directors 
and professionals of media considered opposition by the Correa government, 
former directors of public media, mainly of the conglomerate Medios Públicos EP 
and Ecuador TV, employees of some of these public communication companies, 
teachers specialized in the regulatory history and exercise of communication 
in the country, and spokespersons of organizations that oversee these processes, 
such as Fundamedios.

Access to some of the oral sources used was more difficult because they were 
fugitives from justice. This was the case of Fernando Alvarado Espinel, head of 
the Secretariat of Communication (Secom) during most of Correa’s presidency, 
ideologist of his communication apparatus and head of the private networks seized 
by the State in 2008. It should be noted that until June 2022, there were 20 high-
ranking former officials of Correa’s government with fugitives from justice.

Results
Nature, use and frequency of cadenas in the Correa era

After almost five decades, the consolidated state communication structure 
has been modernized and systematized since the launch of Ecuador TV, an open 
television signal, in 2007. Fundamedios accounted, between 2007 and 2016, 5584 
channels broadcast nationwide. The year 2016 concentrated the largest number: 
2405 (figure 1). According to this organization, this accumulated time corresponds 
to 158 days, 3,792 hours or 22,841 continuous minutes of news. The largest growth 
peaks occurred first between 2012 and 2013, and especially between 2016 and 2017, 
when they practically quadrupled from one year to the next. It was “an almost 
daily media bombardment that has taken over the information and entertainment 
spaces” (Fundamedios, 2017, p. 4). 

Edison Lanza, in his report for the Special Rapporteur on Freedom of Expression 
of the Inter-American Commission on Human Rights (IACHR), warned of the 
excessive and discretionary use of national broadcasters. The report states that 
the information transmitted by the government through mandatory links should 
be used to meet urgent needs in matters of “clear and genuine public interest” 
(Lanza, 2015, p. 161) and for the time strictly necessary: 

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

171



It is not just any information that legitimizes the President of the Republic 
to interrupt the normal program, but information that may be of interest 
to the community for the knowledge of facts that may be of public impor-
tance and that are really necessary for the real participation of citizens in 
the collective life (Lanza, 2015, p. 161).

The use of this mechanism for partisan purposes could become a surreptitious 
form of censorship, because when their programs were interrupted to broadcast 
the link, the media were “prevented from exercising their right to disseminate 
the information they wish, within the framework of their exercise of freedom of 
expression” (Fundamedios, 2012, p. 3).

The cadenas routinely interrupted newscasts to defend the official position on 
bills or trials, often clarifying, denying or directly discrediting information or 
opinions that it deemed inaccurate in private media (Fundamedios, 2017). On 
several occasions, the networks were used as a replica to contradict an editorial 
position of a particular television network, or even to discredit a news anchor or 
interviewee in the same space. Therefore, the cadena concept was not respected 
in terms of the relevance and timeliness of the content and that it was linked, i.e., 
throughout the network of television and radio stations in the country. 

156 143
333 223 351 158

840

294
683

2.405

0

500

1,000

1,500

2,000

2,500

3,000

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

Annual register

Figure 1. Radio and TV networks in Correa’s government (2007-2016)

Source: Own elaboration based on Fundamedios data (2017).

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

172



“It was like they were insulting you in your own house. There was no network: 
they invaded your talk show or your news program to disguise, under the pretext 
of a cadena, some kind of response in the form of insults” (Galecio, personal 
communication, May 5, 2021). In this context, the pressure was concentrated on 
the executives of Ecuador TV. As a former news director of that channel testified: 

The public channel had to have all the material ready –which was sent to us 
by Secom– so that the networks and radios could be hooked to our signal. 
Sometimes Ecuador TV had to lend its resources, such as editors, journalists, 
cameras or archive material, to collaborate with the content of the channels. 
(personal communication2, February 21, 2020). 

Between January 2008 and January 2017, 178 cadenas with disqualifying purposes 
were reported. “In all of them, the opinions of the characters were attacked, 
discredited and questioned for having criteria or thinking differently from the ruling 
party” (Fundamedios, 2017, p. 3). This is a 3.18% of the total number of national 
broadcasts during Correa’s presidency. Even though they represent a rather low 
percentage, they were revealing of his disqualifying intentions. The main peak 
occurred in 2016, as shown in figure 2, when 65 cadenas were broadcast with the 
sole purpose of attacking and discrediting a journalist, a media outlet or its owners.

2. The person requested not to be identified.

Annual register

2 3 4 17 24 26 15 14 65 8

0

500

1,000

1,500

2,000

2,500

3,000

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 2. Radio and TV channels in Correa’s government with disqualifying purposes (2008-2017)

Source: Own elaboration based on Fundamedios data (2017).

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

173



In 2014, for example, a cadena issued by Secom interrupted opinion and 
news programs “to disqualify the newspaper Expreso and claim that the media 
are deceiving their readers” (Fundamedios, 2017, p. 5). In the same year, Secom 
aired through cadenas a fifty-second space titled La ciudadanía le habla a los 
medios (Citizens speak to the media), with testimonies of citizens criticizing the 
journalistic work of a particular communicator. Similarly, on December 1, 2015, a 
cadena interrupted the stellar newscast of the private channel Ecuavisa to disqualify 
the vice-president of news and anchor of that channel since its creation in 1967, 
“because of comments made by the journalist about one of the constitutional 
reforms that the ruling party presented as an amendment and that was approved 
by Congress” (Fundamedios, 2017, p. 6). In the words of César Ricaurte, executive 
director of Fundamedios.:

There were countless insulting messages dedicated exclusively to critical 
channels such as Ecuavisa and Teleamazonas. Let us not forget that some 
networks, under pressure, had to get rid of iconic journalists, such as the 
interviewer Jorge Ortiz of Teleamazonas. Even a newspaper [El Universo] had 
to fire its opinion editor [Emilio Palacio], who was prosecuted because an 
editorial entitled No a las mentiras (No to lies) upset the President (personal 
communication, August 12, 2021).

The above cases show how the strategy of using national broadcasts was used 
to impose an official version and generate public opinion, even to the point of 
discrediting and publicly disqualifying certain communicators. By personalizing 
the narratives and inserting a well-known character in the imagination of the 
viewers, the message gained more power. Moreover, as a result of the 2013 Organic 
Law of Communication and the role played by Supercom (the sanctioning body that 
created this law), at least 20 journalists and media companies were reprimanded 
and sanctioned with the obligation to publicly apologize, with economic fines, or 
–given the impossibility or their refusal– with suspensions or closures (Macaroff, 
2010; Checa Montúfar & Barredo Ibáñez, 2017). An extreme but paradigmatic case 
of the use of national broadcasts was the one carried out to quell the rebellion that 
broke out after a police protest, an attempted coup according to the official version, 
on September 30, 2010. Without going into all the details, it was an “indefinite 
and uninterrupted” chain, according to the memorandum received by radios and 
televisions, which would end up lasting just over six hours (Seis horas..., 2010). 
“Along with a very professional team”, recalled the then Secretary of Communication, 
Fernando Alvarado, “we demonstrated that day the importance of having a public 
communication platform” (personal communication, February 9, 2021).

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

174



Cadenas in the Moreno era (2017-2021)
Lenín Moreno took an important step to reconcile with the media after Correa 

left power. Distancing himself from his predecessor’s government, which he even 
called a propaganda State (Araujo, 2017), he announced a review of the public 
communication policy from the beginning of his term in 2017. One change had 
to do with the distribution of the radioelectric spectrum for radio and television: 
public media could not exceed 10% and community media, 34%, whereas in the 
law of 2013, public media could have up to 33%. This reform allowed again the 
private prevalence in the communication sector, whose minimum percentage 
could reach up to 56%, although in fact they represented, as of May 2021, 86.86%. 

However, the new President used some communication and propaganda 
mechanisms inherited from his predecessor for political purposes, although in a 
measured way, according to the editor-in-chief of TC Televisión, Alina Manrique 
(personal communication, July 15, 2021). Since 2017, national cadenas were broadcast 
at set times, detailing the activities carried out weekly, such as the program El 
gobierno informa, broadcast every Monday, at prime-time AAA (20:00), before the 
prime-time newscasts. Likewise, these spaces were used to disseminate news about 
social plans, economic diagnoses, and other aspects of the country. Between June 
and August 2017, according to data sent to the authors for this research by César 
Ricaurte, executive director of Fundamedios, 46 national cadenas were broadcast, 
although this number is sized by different repetitions. In total, there were 129 
imposed for all television and radio channels in those three months (figure 3). 

In June 2021, Fundamedios began collecting data on the cadenas during the Moreno 
administration. According to Ricaurte, “Moreno continued to use the cadenas to 
position his image and do the same thing as his predecessor: propaganda” (personal 
communication, August 12, 2021). He illustrates that in just 43 days –from April 1 
to May 13, 2021– the government broadcast 313 radio and television cadenas for a 
total of 814 minutes. When the pandemic broke out in March 2020, the government 
provided daily bulletins on national television at different times of the day, which 
became the only way to know official data on the number of cases of COVID-19.

Most of this content was live, when the then President or government officials 
broadcast the measures taken, epidemiological reports, the number of deaths, 
restrictions, measures due to the state of emergency, or the visits of the authorities 
to different hospitals and morgues in the country. At the end of his mandate, the 
communication strategy was to position the progress of the vaccination and to 
appease the critics for the cases of corruption in the administration of the vaccines, 
which even invaded the television news, since the chains lasted from eight to 20 
minutes. All radio stations and channels were forced to link to the Ecuador TV signal. 

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

175



10 19 17

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

200

June, 2017 July, 2017 August, 2017

Cadenas

Note: A total of 129 cadenas were broadcast with repeats during the day.

Figure 3. Radio and TV cadenas in the Moreno administration (June-August 2017)

Source: Own elaboration based on Fundamedios data (2017).

Cadenas

130

183

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

200

April, 2021 May, 2021

Figure 4. Radio and TV cadenas related to COVID-19 in the last months  
of Moreno’s government 

Source: Own elaboration based on Fundamedios data (2021).

Such spaces have also been used to impose the official version on other issues, 
under the concept of issues of public interest. For example, in October 2019, Ecuador 
experienced violent social protests following the announcement of some economic 
measures, especially the increase in fuel prices. There were 11 days of blockades and 

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

176



violence, with more than 550 injured and five dead. A quarter of the country was 
paralyzed. National cadenas tried to calm the situation and government messages 
were generated to denounce, among other things, the existence of a coup attempt 
led by opposition politicians, of which Rafael Correa and his allies, who have 
distanced themselves from Moreno since June 2017, were mainly accused. As 
a result of the public pressure exerted by the executive branch and the alleged 
evidence presented in these cadenas, the judiciary ordered the detention of several 
government critics. 

Likewise, on Sunday, May 23, at 9:00 p.m., on its last day in power, the government 
broadcast the obligatory 53-minute chain called Un país de todos (A country for all), 
made by the independent production company Satré at a cost of US$78,171 (including 
VAT), according to the managers of the General Secretariat of Communication of 
the Presidency (Segcom), who were consulted for this investigation. It was an 
interview with President Moreno conducted by the journalist Gisella Bayona, host 
of the seized channel TC Televisión. The purpose of the interview, according to the 
journalist, was to discuss the achievements and successes of this administration. 
Moreno described the previous government as “repressive” and his as one of “full 
respect for rights and freedoms” (Secretaría General de Comunicaciones, 2021), 
in an effort to distinguish himself from Correism, although in the end he used 
the same technique to impose the official version.

Ecuavisa’s Teresa Arboleda, anchor of their news program since 1979, points out 
that from 2007 to 2021, the government imposed the official discourse through the 
networks, “which became their weapon to belittle the words of others and destroy 
those who think differently, especially during the presidency of Rafael Correa. 
With Moreno the cadenas had a different nuance, but with Correa the attacks 
were constant” (personal communication, August 9, 2021). Despite their support 
in several laws, according to Ángel Sánchez Mendoza (personal communication, 
March 15, 2020), former content director of Enlaces Ciudadanos, the networks 
have “repeatedly” violated legal and administrative procedures at critical political 
moments, such as when the government had to position a single point of view in 
the midst of social and political upheavals or military rebellions since 1997 (Jordán 
Tobar & Panchana Macay, 2009).

Conclusions
The new legal framework for communication created by the administrations of 

Rafael Correa (2007-2017) and Lenín Moreno (2017-2021) allowed the improvement 
of a tool that already existed and was effective in other Latin American countries, 
albeit with different variations: mandatory national broadcasts (cadenas). 

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

177



These provided a guaranteed space in all audiovisual media, even without a 
time limit when the messenger was the President of the Republic. Relying on 
independent private networks to broadcast was a limitation, as happened to 
presidents before Correa, some of whom were overthrown and had to borrow 
studios from commercial channels to deliver their message to the nation. Therefore, 
it was essential to create the first public channel, Ecuador TV, in 2007, in order to 
have communication control over all the links of the networks, from production 
to broadcasting, including live broadcasting, since this was the matrix of all the 
national channels, to which the other media were forced to connect to reproduce 
the official message. 

A modern and effective State communication structure, previously non-existent 
or weakly functioning, was consolidated, with the new public television as the 
main instrument. This practice did not change in the government of Lenín Moreno, 
although its intensive use was focused especially to calm the social protests of 
October 2019 and share the information related to the COVID-19 pandemic, to 
create an image of managerial efficiency, without the personalistic and populist 
protagonism constantly sought by his predecessor in the presidency. 

The national networks, both in terms of their number and their content, were 
important instruments at the service of the government to define the official 
message and impose it on public opinion through the audiovisual media, the 
most widely viewed in the country. The networks were a key element in the legal 
framework created to control information and public opinion, to the detriment 
of freedom of expression and freedom of the press, given their coercive nature. 
Their political effectiveness in shaping public opinion was evident in the successive 
presidential and other elections won by Correa. The wounds they left on the 
political and journalistic opposition led the new government of President Guillermo 
Lasso to abandon the national broadcasts in 2021, considering them incompatible 
with a full democracy. 

The frequent use of networks in a large number of Latin American countries, 
including Ecuador, can be explained by the remarkable history of overthrows and 
coups d’état, which an effective control of public opinion would help to reduce. 
In this regard, television –or audiovisual history in all its platforms in this 21st 
century– has emerged as the most appropriate instrument for its mass audience, 
which opens the door to future case studies or comparative research in the region.

In the use of national broadcasts, and more so in Correa’s citizen cadenas because 
of their media impact, there is a clear tendency to use them as propaganda tools, 
attempting to expand and impose the official discourse. This is mainly due to 
their number, but also to the technical quality with which they are produced and 

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

178



the coercive character that accompanies them, which the presidents themselves 
have recognized. The case of the national television broadcast following the police 
rebellion of September 30, 2010, which could have led to a coup against Correa, 
was paradigmatic in this regard. A well-oiled public communication platform 
proved crucial to channeling public opinion, quelling the uprising and the events 
of public disorder.

References
Albán, M. E. (2016). La calidad de la información y el debate por la ‘verdad’ en medios 

públicos y privados en Ecuador (The quality of the Information and Debate about 
the “Truth” in the Public and Private Media in Ecuador). Revista IURIS, 1(15), 73-101. 
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/iuris/article/view/1148

Alianza Regional por la Libre Expresión e Información. (2014). Artículo XIII. Informe sobre 
Herramientas del Estado para el Control de la Información: Cadenas Nacionales (State Tools to 
Control Information: televised nationwide broadcasts). http://www.alianzaregional.net/
alianza-regional-presenta-el-informe-herramientas-del-estado-para-el-control-de-la-
informacion-cadenas-nacionales-en-el-marco-del-dia-mundial-de-la-prensa/

Araujo, D. (2017, October 30). Estado de propaganda: nunca más (Propaganda state: never again). 
El Comercio. https://www.elcomercio.com/opinion/estadodepropagandanuncamas-
opinion-columna-columnista-diegoaraujosanchez.html

Badillo, A., Mastrini, G., & Marenghi, P. (2015). Teoría crítica, izquierda y políticas públicas 
de comunicación: el caso de América Latina y los gobiernos progresistas (Critical theory, 
the left and media policy: The Latin American progressive governments case study). 
Comunicación y Sociedad, 24(12), 95-126. https://doi.org/10.32870/cys.v0i24.2524

Bouza, F. & González, J. J. (2009). Razones del voto en la España democrática, 1977–2008 
(Reasons for voting in democratic Spain, 1977-2008). Los Libros de la Catarata. 

Chakravartty, P. & Roy, S. (2017). Mediatized Populisms: Inter-Asian Lineages. International 
Journal of Communication 11, 4073-4092. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/6703/2157

Cerbino, M., Ramos, I., Maluf, M., & Coryat, D. (2014). The Fight for Public Opinion: From the 
Mediatization of Politics to the Politicization of the Media in Ecuador. In C. Martens, 
E. Vivares, & R. W. McChesney (Eds.), The International Political Economy of Comnunication (pp. 65-83). 
Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137434685_5

Chavero, P. (2015). Prensa y política en tiempos de crisis: estudio de la segunda legislatura 2008–
2011 (Press and politics in times of crisis: study on the second term 2008-2011). Centro 
de Investigaciones Sociológicas (CIS).

Chavero, P., Ramos, I., & Cerbino, M. (2017). Más allá de la rendición de cuentas: el “enlace 
ciudadano” como escenario de disputa político-mediática en Ecuador (Beyond the 
Accountability of Accounts: The “Citizen Link” As a Stage of Political-Media Dispute 
in Ecuador). Estado, Gobierno y Gestión Pública, (29), 125-150. 
https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/41519

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

179



Checa Montúfar, F. & Barredo Ibáñez, D. (2017). Medios públicos y libertad de expresión en 
la percepción de los periodistas: un estudio comparativo (2008-2015) (Public media and 
freedom of speech into journalists’ perception: a comparative study (2008-2015)). ALAIC, 
Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 13(24), 36-47. 
https://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/viewFile/761/408

Conaghan, C. & De la Torre, C. (2008). The Permanent Campaign of Rafael Correa: Making 
Ecuador’s Plebiscitary Presidency. International Journal of Press/Politics 13(3), 267-284. 
https://doi.org/10.1177/1940161208319464

Consejo de Regulación, Desarrollo y Promoción de la Información y Comunicación (2020). 
Plan Estratégico Institucional (2020-2021) (Strategic Instutional Plan (2020-2021)).  
https://www.consejodecomunicacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/04/
plan_estratégico_institucional_2019_-2021_31032020-signed.pdf

De la Torre, C. (2010). La noción aglutinadora en el discurso de Rafael Correa (The cohesive 
notion in Rafael Correa’s discourse). FLACSO.

De la Torre, C. (2016). Left-wing Populism: Inclusion and Authoritarianism in Venezuela, 
Bolivia, And Ecuador. The Brown Journal of Foreign Affairs, 23(1), 61-76.  
https://bjwa.brown.edu/23-1/left-wing-populism-inclusion-and-authoritarianism-in-
venezuela-bolivia-and-ecuador/

Ellul, J. (1973). Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes. Random House.

Fundamedios. (2012, November 16). Uso de cadenas nacionales: ¿Herramienta para 
contrarrestar la opinión disidente? (The use of nationwide broadcasts: a tool to 
counteract dissenting opinions?). Fundamedios. https://www.fundamedios.org.ec/uso-
de-cadenas-nacionales-herramienta-para-contrarrestar-la-opinion-disidente/

Fundamedios. (2017). En nueve años la ‘Revolución Ciudadana’ destinó 158 días completos 
para imponer su ‘verdad oficial’ en los medios (In nine years, the ‘Citizens’ Revolution’ 
used 158 whole days to impose its official truth in the media). Fundamedios.  
https://www.fundamedios.org.ec/en-nueve-anos-la-revolucion-ciudadana-destino-158-
dias-completos-para-imponer-su-verdad-oficial-en-los-medios/

Jordán Tobar, R. & Panchana Macay, A. (2009). The media in Ecuador. In A. Albarran (Ed.), 
The Handbook of Spanish Language Media (pp. 103-124). Routledge.  
https://doi.org/10.4324/9780203926475

Jowett, G. S. & O’Donnell, V. (2012). Propaganda and Persuasion. SAGE.

Lanza, E. (2015). Informe de la Relatoría Especial para la Libertad de Expresión de la Comisión 
Interamericana de Derechos Humanos (Report of the Office of the Special Rapporteur 
for Freedom of Expression of the Inter-American Commission on Human Rights). 
Organización de Estados Americanos.  
http://www.oas.org/es/cidh/expresion/docs/informes/anuales/informeanual2015rele.pdf

Macaroff, A. (2010, March). ¿Es posible democratizar la comunicación? Debates sobre los 
medios públicos y privados en Ecuador (Is democratizing communication possible? 
Debates about public and private media in Ecuador). Ágora. FLACSO Andes.  
https://flacsoandes.edu.ec/sites/default/files/agora/files/1269834506.trabajo_follariv1.pdf

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

180



Mancero, M. (2017). “¡Avanzamos, patria!” La invención de la nación en el correísmo 
(“Forward, Motherland!” The invention of the nation under Rafael Correa). Revista 
Mexicana de Sociología, 79(2), 319-344. 
 http://mexicanadesociologia.unam.mx/index.php/v79n2/228-v79n2-a4

Manucci, L. (2019). Populism and the media. In C. Rovira-Kaltwasser, P. Taggart, P. Ochoa 
Espejo, & P. Ostiguy (Eds.), The Oxford Handbook of Populism (pp. 467-488). Oxford 
University Press.

Mazzoleni, G. (2014). Mediatization and political populism: understanding the transformation 
of Western democracies. In F. Esser & J. Strömbäck (Eds.), Mediatization of Politics (pp. 42-
56). Palgrave MacMillan. 

Mengo, R. I. (2018). La cadena nacional como medio de comunicación política en Argentina 
(The nationwide broadcast as a medium for political communication in Argentina). In 
H. Lima, A. I. Reis, & P. Costa (Coords.), Comunicación y espectáculo: actas del XV Congreso 
de la Asociación de Historiadores de la Comunicación (Communication and Spectacle: 
Proceedings of the XV Congress of the Association of Communication Historians) (pp. 
1128-1143). Universidade do Porto.

Namur, P. & Correa, C. (2014, August 25). Ecuador y Venezuela: los países con más cadenas 
nacionales (Ecuador and Venezuela, the countries with more nationwide broadcasts). La 
Tercera. https://www.latercera.com/pulso/ecuador-y-venezuela-los-paises-con-mas-
cadenas-nacionales/#commentsLine

Natanson, J. (2010). La nueva izquierda latinoamericana frente a los medios de 
comunicación: una relación compleja (Latin American new left facing mass media: a 
complex relationship). Temas y Debates, (20), 61-67. https://doi.org/10.35305/tyd.v0i20.48

Neira, M. (2021, July 13). Los insultos heredados (The inherited insults). Plan V. 
https://www.planv.com.ec/ideas/ideas/insultos-heredados

Panchana-Macay, A. & Barrera, C. (2021). Ecuador TV como medio de propaganda en 
las elecciones presidenciales de la era Correa (2007-2017) (Ecuador TV as a means 
of propaganda in the presidential elections in Correa’s era (2007-2017)). Revista De 
Comunicación, 20(2), 319-337. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A17

Panchana, A. & Mena, L. (2020). Los medios públicos de Ecuador: entre el auge y la ambigüedad 
(The map of Ecuador’s public media: between boom and ambiguity). Global Media Journal 
México, 17(32), 42-59. https://doi.org/10.29105/gmjmx17.32-3

Rincón, O. & Magrini, A. L. (2010). Medios, poder y democracia en América Latina: 
de celebrities, política, poderes mediáticos y democracias de simulación (Media, 
power and democracy in Latin America: celebrities, politics, media powers and 
simulation democracies). In B. Sorj (Comp.), Poder político y medios de comunicación: 
de la representación política al reality show (Political power and media: from political 
representation to reality show) (pp. 101-138). Siglo XXI.

Riorda, M. (2011). La comunicación gubernamental como comunicación gubernamental 
(Government communication as government communication). Politai, 2(3), 96-111. 
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/13956

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

181



Ruiz, F. (2010). Fronteras móviles: caos y control en la relación entre medios y políticos en 
América Latina (Mobile borders: chaos and control in the relationship between media 
and politicians in Latin America). In B. Sorj (Comp.), Poder político y medios de comunicación: 
de la representación política al reality show (Political power and media: from political 
representation to reality show) (pp. 17-60). Siglo XXI.

Scharfenberg, E. (2015, September 30). Correa cierra los espacios de una sociedad autónoma 
(Correa closes the spaces of an autonomous society). El País.  
https://elpais.com/internacional/2015/09/29/actualidad/1443558142_690538.html

Secretaría General de Comunicación de la Presidencia. (2021, June 4). La Segcom emite 
lineamientos sobre uso de cadenas informativas (Segcom announces guidelines for the use 
of nationwide broadcasts). Comunicacion.gob.ec https://www.comunicacion.gob.ec/la-
segcom-emite-lineamientos-sobre-uso-de-cadenas-informativas/

Seis horas en las que el país recibió solo la versión oficial (Six hours during which the 
country only received the official versión). (2010, October 17). El Universo  
https://www.eluniverso.com/2010/10/17/1/1355/seis-horas-pais-recibio-solo-version-oficial.html

Souza, B. (2010). Hablemos del Socialismo del Buen Vivir (Let’s talk about Good-Living 
Socialism). América Latina en Movimiento, 452, 4-7. http://www.plataformabuenvivir.
com/wp-content/uploads/2012/07/SouzaSantosSocialismoBuenVivir2010.pdf

Stornaiolo, U. (2019). Las relaciones entre Rafael Correa y la prensa ecuatoriana en el 
período 2006-2017: un análisis del discurso verbal y no verbal (Relations between Rafael 
Correa and the Ecuadorian press in period 2006-2017: an analysis of verbal and non-
verbal discourse). Textos y Contextos, (18), 51-59. https://doi.org/10.29166/tyc.v0i18.1739

Secretaría General de Comunicaciones. (2021, May 24). Un País de Todos (Video).  
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=328538865496808

Zepeda, B. (2010). Construyendo la nación en el siglo XXI: la Patria en el discurso del 
presidente Correa (Building the nation in 21st century: Motherland in president Correa’s 
discourse). In F. Burbano (Comp.), Transiciones y rupturas. El Ecuador en la segunda mitad 
del siglo XX (Transitions and ruptures. Ecuador in the second half of the 20th century) 
(pp. 159-193). FLACSO.

panchana-macay & barrera c.	 	              Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

182



sobre los autores

allen panchana, Ph.D. in Communication from the Universidad de Navarra (Spain) and master 
in Political and Corporate Communication from the same institution. He holds a degree in Social 
Communication from the Universidad Católica de Santiago de Guayaquil (Ecuador), where he is also 
professor of Communication, member of the Department of Public Opinion, and of the Academic 
Commission. Since 1998, he has worked as a journalist for the most important Ecuadorian and 
international media, such as CNN and the Associated Press Agency (AP).

  http://orcid.org/0000-0001-8510-3460

carlos barrera, Ph.D. in Communication and Professor of Journalism at the School of Communication 
of the Universidad de Navarra. Academic Director of the Master in Political and Corporate Communication. 
Member of the Board of Directors of the Spanish Association of Communication Managers (Dircom, 
by its Spanish acronym). His research focuses on the recent history of the media and its relationship 
with politics, as well as the history of teaching and research in communication.

  https://orcid.org/0000-0001-9771-4074

panchana-macay & barrera c.	 	                Use of nationwide broadcasts to impose the official discourse in Ecuador

183


