Mensaje Magazine and Rafael Sánchez: Approaches to the Chilean University Documentary
Main Article Content
Abstract
This article seeks to delineate the active role played by the Catholic Church and its gui-delines on cinematography, in the renewal of the Chilean documentary in the 50’s and 60’s. In particular, the work of assimilation and dissemination of this ideology, carried out by a group of Jesuit priests responsible for the writing of Mensaje magazine and its gravitation in university documentary production, promoted by Rafael Sánchez at the Film Institute of the Universidad Católica de Chile, from 1955. This paper examines these guidelines, and their possible effects in two specific areas of interest: the reflection and dissemination of the positions of the Catholic Church on the cinema in the Mensajemagazine, and in the field of cinematographic practice, expressed in the documentary production of Rafael Sánchez.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Arrau, Juan Francisco. “Educación cinematográfica”. Revista Mensaje, nº 22, 1953.
––. “La nueva cruzada”. Revista Mensaje, nº 10, 1952.
Baltra, Lidia. “Por fin, un cine arte”. Revista Mensaje, nº 184, 1969.
Cáceres, Leonardo. “Las callampas, un territorio inédito”. Revista Mensaje, nº107, 1962.
Cavallo, Ascanio y Carolina Diaz. Explotados y Benditos. Mito y desmitificación del cine chileno de los 60. Santiago, Uqbar Editores, 2007.
Claps, Gerardo. “Antonioni y su película La Aventura”. Revista Mensaje, nº 103, 1961.
––. “Eclipse, Antonioni y el cine moderno”. Revista Mensaje, nº 119, 1963.
Correa, Sofía, Consuelo Figueroa, Alfredo Jocelyn-Holt, Claudio Rolle y Manuel Vicuña. Historia del siglo xx chileno. Santiago, Sudamericana, 2001.
Corro, Pablo, Carolina Larraín, Maite Alberdi y Camila Van Diest. Teorías del cine documental chileno 1957-1973. Santiago, Colección Aisthesis, 2007.
Godoy Quezada, Mario. Historia del cine chileno. Santiago, Imprenta Arancibia, 1966.
Hurtado Cruchaga, Alberto. Cine y moral. Santiago, Splendor, 1943.
Juan XXIII. “Carta encíclica Mater et Magistra sobre el reciente desarrollo de la cuestión social a la luz de la doctrina cristiana”. Mayo de 1961, http://w2.vatican.va/content/john-xxiii/es/encyclicals/documents/hf_j-xxiii_enc_15051961_mater.html
Larraín, Hernán. “El congreso católico sobre cine y la clasificación moral de películas”. Revista Mensaje, nº 40, 1955.
Mouesca, Jacqueline. El cine en Chile. Crónica en tres tiempos. Santiago, Planeta, 1997.
––. El documental chileno. Santiago, LOM, 2005.
---. El cine en Chile. Crónica en tres tiempos. Santiago, Planeta, 1997.
Nichols, Bill. Blurred boundaries. Questions of meaning in contemporary culture. Bloomington and Indianapolis, Indiana University Press, 1994.
---. La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, Paidós Comunicación, 1997.
Obispos de la Cech. “Carta pastoral La Iglesia y el problema del campesinado chileno”, de los obispos de la Conferencia Episcopal de Chile CECH. Marzo de 1962, http://www.iglesia.cl/detalle_documento.php?id=968
––. “Carta pastoral El deber social y político en la hora presente”. Conferencia Episcopal de Chile CECH. Septiembre de 1962, http://www.iglesia.cl/detalle_documento.php?id=970
Pablo VI. “Decreto Inter mirifica sobre los medios de comunicación social”. Diciembre de 1963, http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decree_19631204_inter-mirifica_sp.html
––Pablo Vi. “Constitución pastoral Gaudium et spes sobre la Iglesia y el mundo actual”. Diciembre de 1965, http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_sp.html
Paranaguà, Paulo Antonio. Cine documental en América Latina. Madrid, Cátedra, 2003.
---. Tradición y modernidad en América Latina. Madrid, Fondo de Cultura Económica de España, 2003.
Pío XI. “Carta encíclica Vigilanti Cura sobre el cine”. Junio de 1936, https://www.bcn.cl/obtienearchivo?id=documentos/10221.1/54555/1/208214.pdf
Pio XII. “Apostolic Exhortations of the Holiness Pío XII to the Representatives of the Cinema World. The Ideal Film”. Junio de 1955, http://w2.vatican.va/content/pius-xii/en/apost_exhortations/documents/hf_p-xii_exh_25101955_ideal-film.html
––. “Carta encíclica Miranda Prorsus sobre el cine, la radio y la televisión”. Septiembre de 1957,
“Revolución en América Latina”. Revista Mensaje, nº 115 (diciembre de 1962).
Sánchez, Cristián. “Cuando el cine chileno empezó a hablar (Tres décadas del cine en Chile-1960-1990)”. Revista de Cine, nº 2. Facultad de Artes de la Universidad de Chile, 2002.
Sánchez, Rafael. El cine. Estética-Técnica. Moral-Cine Forum. Santiago,
Ediciones Paulinas, 1955.
––. “Cine católico”. Revista Mensaje, nº 72, 1958.
––. “Hiroshima mon amour”. Revista Mensaje, nº 90, 1960.
––. El Montaje Cinematográfico. Arte en movimiento. Santiago, Ediciones Nueva Universidad Pomaire, 1971.
Salinas, Claudio, Hans Stange y Sergio Salinas. Historial de cine experimental en la Universidad de Chile. 1957-1973. Santiago, 2008.
Simanca Castillo, O’reillyOriellys. “La censura católica en Medellín: 1936-1955. Una perspectiva de la Iglesia frente a los medios de comunicación”. Revista Historia Crítica, nº 028. , ISSN (versión en línea): 1900-6152. Universidad de los Andes, Bogotá, 2004.
Vega, Alicia. Re-visión del cine chileno. Santiago, Ediciones Aconcagua-CENECA, 1979.