Portraits in the Photography of Lariza Hatrick The Abject as a Radical Stumbling Block to Representation

Main Article Content

Ariel Martínez
Guillermo Suzzi

Abstract

This article is interested in photographic portraits. To do this, the visual proposal of Lariza Hatrick -an argentine lesbian artist dedicated to portraying the sex-dissident community that she herself inhabits- is considered. Interesting here is the way in which her portraits account for the apparition of bodies as an ontological place of political contestation not reducible to the level of meaning. In this direction, some links between identity and representation are explored based on the pioneering work of Michel Foucault, the queer gaze of Judith Butler, and the well-known photographs of Cindy Sherman. Finally, a counterpoint is made between, on the one hand, these theoretical and aesthetic approaches, and, on the other hand, the ontological register that nests in Hatrick's photographs – here pondered as support where the abject reverberates, that is, a radical otherness that circulates in corporeal materiality that goes beyond any normative framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Ariel Martínez, Universidad Nacional de La Plata

Doctor en Psicología por la Universidad Nacional de La Plata. Especialista en Educación en Géneros y Sexualidades (UNLP). Docente-Investigador con lugar de trabajo en el Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género (CInIG,IdIHCS-UNLP/CONICET). Profesor en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. Coordinador del grupo 'QUIASMO', orientado al estudio del cuerpo a la luz de la articulación crítica entre los psicoanálisis de inicios del siglo XX con los materialismos ontológicos del siglo XXI.

Sus últimas publicaciones son: 

Aceptadas en proceso de publicación:

Martínez, A. Luce Irigaray, ¿pensadora queer? Estudos Feministas. Revista do Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina (Brasil).

Martínez, A. De la representación a la presentación. Alteridad radical en la fotografía de Bill Brandt. UNIVERSUM. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales. Revista del Instituto de Estudios Humanísticos de la Universidad de Talca (Chile).

Publicadas

Martínez, A. (2021). El materialismo no esencialista de Luce Irigaray: una mirada renovada sobre la diferencia sexual. Faces de Eva, 46: 65-82. Revista de Estudos sobre a Mulher da Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa (Portugal).

Martínez, A. (2021). Negatividad, derrumbe y estropicio en la propuesta fotográfica queer de Lariza Hatrick. Una mirada desde Julia Kristeva. Index, revista de arte contemporáneo, 12: 195-210. Revista de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Artes de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Martínez, A. (2021). La ontología acuosa de Luce Irigaray. Aportes para un nuevo materialismo hidrofeminista. Zona Franca, Revista de estudios de género, 29: 16-45. Dossier: “Feminismo materialista: debates y (re)lecturas desde el Sur”. Revista del Centro de Estudios Interdisciplinarios sobre las Mujeres (CEIM) de la Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario (Argentina).

Martínez, A. (2021). ¿Psicoanálisis y desarrollo? Aportes desde una perspectiva no lineal. Revista CES Psicología, 14(3): 151-170. Universidad CES de Medellín (Colombia).

Martínez, A., Arevalo, L., Gomariz, T. & Suzzi, G. (2021). The queer potential of the abject. Matter activity and radical negativity in Mona Hatoum’s Corps Étranger. Whatever. A Transdisciplinary Journal of Queer Theories and Studies, 4: 487-510. Centro interuniversitario di ricerca queer, Università di Pisa (Italia).

Martínez, A. (2020). Hacia una cartografía erógena y política del cuerpo: Aportes del psicoanálisis para un anal-isis queer antisocial del itinerario fotográfíco de Lariza Hatrick. Chasqui: Revista de Literatura Latinoamericana, 49(1): 31-52. School of International Letters and Cultures. Tempe, Arizona State University (Estados Unidos).

Martínez, A. & Mora, A. S. (2020). The Scenic Performance as Subversive Negativity: radical alterity and trava sudaca performance in the voice of Susy Shock. Brazilian Journal on Presence Studies [A Revista Brasileira de Estudos da Presença], 10(3): 1-28. Dossier: “Performance, transgender”. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil).

References

Referencias

Awret, Uziel. «Las Meninas and the Search for Self-Representation». Journal of Consciousness Studies, vol. 15, nº 9, 2008, pp. 7-34.

Barad, Karen. «Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter». Signs, vol. 28, nº 3, 2003, pp. 801-831.

Benjamin, Jessica. Sujetos iguales, objetos de amor. Ensayos sobre el reconocimiento y la diferencia sexual. Paidós, 1997.

Berenstein, Isidoro. «El vínculo y el otro». Psicoanálisis APdeBA, vol. XXIII, nº 1, 2001, pp. 9-21.

Braidotti, Rosi. Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. Columbia University Press, 1994.

Butler, Judith. Mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la sujeción. Cátedra, 2001.

––. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós, 2007.

––. Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Paidós, 2008.

Carver, Charles y Michael Scheier. Attention and Self-Regulation. Springer, 1981.

Copjec, Joan. Imaginemos que la mujer no existe. Fondo de Cultura Económica, 2006.

Crimp, Douglas. «Pictures». October, vol. 8, 1979, pp. 75-88.

De Lauretis, Teresa. Freud’s Drive: Psychoanalysis, Literature and Film. Palgrave Macmillan, 2008.

Edelman, Lee. No Future: Queer Theory and the Death Drive. Duke University Press, 2004

Foucault, Michel. Las palabras y las cosas. Siglo XXI, 1968.

––. Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI, 2002.

––. La voluntad de saber. Historia de la sexualidad. Vol. 1. Siglo XXI, 2008.

Gergen, Kenneth. «The Social Constructionist Movement in Psychology». American Psychologist, vol. 40, nº 3, 1985, pp. 266-275.

Goffman, Erving. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu, 2012.

Gugleta, Zdravka. «Michel Foucault’s (Mis)Interpretation of Las Meninas. Or, Pure Representation as the Tautologous Structure of the Sign». Facta Universitatis, vol. 9, nº 1, 2011, pp. 1-12.

Halberstam, Jack. El arte queer del fracaso. Egales, 2018.

Irigaray, Luce. Espéculo de la otra mujer. Akal, 2007.

Kellett, Heidi. «“Skin Portraiture” in the Age of Bio Art: Bodily Boundaries, Technology and Difference in Contemporary Visual Culture». Body & Society, vol. 24, nº 1-2, 2018, pp. 137-165.

Kérchy, Anna. «The Woman 69 Times: Cindy Sherman’s “Untitled Film Stills”». Hungarian Journal of English and American Studies, vol. 9, nº 1, 2003, pp. 181-189.

Kristeva, Julia. Poderes de la perversión. Catálogos, 1988.

Lorey, Isabell. Disputas sobre el sujeto. Consecuencias teóricas y políticas de un modelo de poder jurídico: Judith Butler. La Cebra, 2017.

Martínez, Ariel. «Hacia una cartografía erógena y política del cuerpo: aportes del psicoanálisis para un análisis queer antisocial del itinerario fotográfico de Lariza Hatrick». Chasqui: Revista de Literatura Latinoamericana, vol. XLIX, nº 1, 2020, pp. 31-52.

Meagher, Michelle. «Improvisation within a Scene of Constraint: Cindy Sherman’s Serial Self-Portraiture». Body & Society, vol. 13, nº 4, 2007, pp. 1-19.

Owens, Craig. Beyond Recognition: Representation, Power, and Culture. University of California Press, 1992.

Silverman, Kaja. The Threshold of the Visible World. Routledge, 1996.

––. The Miracle of Analogy, or The History of Photography, Part I. Stanford University Press, 2015.

Stryker, Susan. «(De)Subjugated Knowledges. An Introduction to Transgender Studies». The Transgender Studies Reader, eds. Susan Stryker y Stephen Whittle. Routledge, 2006, pp. 1-17.

West, Shearer. Portraiture. Oxford University Press, 2004

Wilson, Dawn. «Facing the Camera: Self-Portraits of Photographers as Artists». The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 70, nº 1, 2012, pp. 55-66.

Yardley, Krysia y Terry Honess. Self and Identity: Psychosocial Processes. Wiley, 1987.