Tensión y elusión en la fotografía del paisaje productivo en Chile (2000-2020)
Main Article Content
Abstract
This work gives an account of a critical review of the author photography as a practice in the aesthetics of visuality in relation to landscapes of the territories associated with production and its consequences, in contemporary Chile (2001-2020). It advances how the selection and categorization of the field was achieved, to build a body of study with 28 works and researchs, subjected to critical analysis. The the classic discussion that places photography as a tense discipline between the production of 'work' and the production of 'documents' is updated to achieve a framework for the analysis. For this update, the ‘poetics of landscape photography’ proposed by Santos Zunzunegui (1994) are used: the indexical, the symbolic, the non-indexical and the non-symbolic, and ordering the whole according to this makes it clear how the veil produced by the aesthetic experience on the photography, progressively fades, revealing, beneath it, the irritating pain of the destruction of the landscape. Thus, the selected productions must become now works, now documents, to attract the gaze and, when viewed, show the human damage to the sensible territory, perceived as landscape.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Referencias
Adams, Robert. Beauty in Photography. Essays in Defense of Traditional Values. Aperture, 1989.
––. ¿En qué podemos creer y en dónde? Fotografías del oeste americano. La Fábrica, 2013.
Adorno, Theodore W. Teoría Estética. Akal, 2004.
Alvarado Pérez, Margarita y Carla Möller Zunino. «Roberto M. Gerstmann y Antonio Quintana Contreras: Estética y fotografía de los indígenas del Norte Grande». Aisthesis, nº 46, 2009, pp. 151-77.
Andermann, Jens. «Paisaje: imagen, entorno, ensamble». Orbis Tertius, vol. 13, nº 4, 2008, pp. 1-7. http://www.orbistertius.unlp.edu.ar/
Ángel, Hugo. «La pequeña historia de la fotografía chilena: invisibilidad de la fotografía documental década de los noventa». Investigación fotografía chilena documental en la década de los 90, 2020.
Azcárate, Luxán y Antonio Fernández Fernández. Geografía de los paisajes culturales. UNED, 2017.
Azoulay, Ariella. Civil Imagination: A Political Ontology of Photography. Verso Books, 2015.
Barthes, Roland. La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Gustavo Gili, 1982.
––. Mitologías. Ed. Martí Soler. Siglo XXI, 1999.
Berque, Augustin. 2009. El Pensamiento Paisajero. Biblioteca Nueva.
Blanco Arroyo, María Antonia. «Lo sublime en el paisaje antrópico a través de la fotografía actual». Arbor, vol. 193, nº 784, 2017. https://doi.org/10.3989/arbor.2017.784n2010
Booth, Rodrigo y Tomás Errázuriz. Luis Ladrón de Guevara: fotografía e industria en Chile. Pehuén, 2012.
Cortés Aliaga, Gloria. «El paisaje habitado: de geografía humana a objeto de deseo». Puro Chile. Paisaje y territorio. Ed. Daniela Berger. Centro Cultural La Moneda, 2014, pp. 198-203. https://issuu.com/centroculturallamonda/docs/catalogo_puro_chile
Del Bufalo, Erik. «Arte, política, evidencia». Disrupciones - Dilemas de la imagen en la contemporaneidad. Colección Cisneros, 2018.
Del Río, Víctor. Fotografía objeto. La superación de la estética del documento. Universidad de Salamanca, 2008.
––. «Arqueología de los accidentes». Sculpting Reality: El estilo documental en la colección Per Amor a l’Art. Eds. Julia Casteló y Miriam Queron. La Fábrica-Bomba Gens Centre d’Art, 2021, pp. 18-21.
Didi-Huberman, Georges. «La emoción no dice “yo”. Diez fragmentos sobre la libertad estética». La política de las imágenes. Metales Pesados, 2017, pp. 39-67.
Dufrenne, Mikel. Fenomenología de la experiencia estética. Fernando Torres Editor, 1982.
Escobar-Pérez, Jazmine y Ángela Cuervo-Martínez. «Validez de contenidos y juicio de expertos: una aproximación a su utilización». Avances en Medición, nº 6, 2008, pp. 27-36.
Falkenhausen, Susanne von. «The Documentary between Art and Activism. Angela Melitopoulos». Image/Con/Text/Dokumetarische Praktiken Zwischen Journalismus, Kunst Und Aktivismus. Ed. Karen Fromm, Sophia Greiff, Malte Radtki y Anna Stemmler. Image Matters, 2020, pp. 196-209.
Fernández, Horacio. Una revisión al fotolibro chileno. Sudfotográfica, 2018.
Fromm, Karen, Sophia Greiff, Malte Radtki y Anna Stemmler (editoras). Dokumentarische Praktiken Zwischen Journalismus, Kunst Und Aktivismus. Image Matters, 2020.
Goffard, Nathalie. Imagen criolla: prácticas fotográficas en las artes visuales de Chile. Metales Pesados, 2013.
––. «Paisajes tópicos. Del lugar común a los lugares comunes en la fotografía contemporánea (chilena)». Cuadernos Inter·c·a·mbio sobre Centroamérica y El Caribe, vol. 15, nº 2, 2018, pp. 150-67.
––. Intramuros: palimpsestos sobre arte y paisaje. Metales Pesados, 2019.
––. «Paisajes excedentes: de la serie como acto de re-colección». Intramuros: palimpsestos sobre arte y paisaje. Ed. Nathalie Goffard, 109–19. Metales Pesados, 2019, pp. 109-119.
Gudynas, Eduardo. Extractivisms: Politics, Economy, and Ecology. Fernwood Publishing, 2020.
Kay, R. Del espacio de acá. Señales para una mirada americana. Metales Pesados, 2005.
Klee, P. Das bildnerische Denken Herausgegeben und bearbeitet von Jürg Spiller. Benno Schwabe & Co, 1956.
Krauss, Rosalind E. Lo fotográfico: por una teoría de los desplazamientos. Gustavo Gili, 1990.
Krieger, Peter. «Fotografía de arquitectura y paisaje del antropoceno tardío: el espíritu humboldtiano en la obra de Fernando Cordero». Bitácora Arquitectura, nº 41, sep. 2019, pp. 122-131. https://doi.org/10.22201/fa.14058901p.2019.41.70665
Leiva Quijada, Gonzalo. «Las transformaciones modernas de la fotografía en Chile: Visibilizados/invisibilizados (1840-1925)». L’Ordinaire Des Amériques [en línea], nº 219, 2015. https://journals.openedition.org/orda/2310
––. «La imagen fija como área de investigación estética». Aisthesis, nº 60, 2016, pp. 333-337.
Lukas, Michael, Maria Christina Fragkou y Alexis Vásquez. «Hacia una ecología política de las nuevas periferias urbanas: suelo, agua y poder en Santiago de Chile». Revista de Geografía del Norte Grande, nº 76, 2020, pp. 95-119.
Lyotard, Jean François. «Anima Minima». Moralidades posmodernas. Tecnos, 1996 [1993], pp. 161-70.
Maderuelo, Javier. El paisaje: Génesis de un concepto. Abada, 2005.
Maillet, Antoine, Mathilde Allain, Gonzalo Delamaza, Felipe Irarrázabal, Ricardo Rivas, Caroline Stamm y Karin Viveros. «Conflicto, territorio y extractivismo en Chile. Aportes y límites de la producción académica reciente». Revista de Geografía Norte Grande, nº 80, 2021, pp. 59-80. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022021000300059
Merita Blat, Luis. «Anotaciones sobre el concepto de autonomía del arte en el mundo administrado.» La Torre Del Virrey. Revista de Estudios Culturales, nº 19, 2016, pp.186-196. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6758346
Möller Zunino, Carla. «De lo documental a la realidad superada: la fotografía latinoamericana como advertencia y ejemplo». Fotografía y discursos disciplinares. Eds. José Pablo Concha Lagos, Margarita Alvarado Pérez y Carla Möller Zunino. Pontificia Universidad Católica de Chile, 2013, pp. 13-18.
––. «Discontinuidades y acontecer en la fotografía de los años 90 en Chile». Investigación fotografía chilena documental en la década de los 90, 2020. http://docplayer.es/194075546-Discontinuidades-y-acontecer-en-la-fotografia-de-los-anos-90-en-chile-carla-moller-zunino.htm
Muñoz, Francesc. Urbanalización: Paisajes comunes, lugares globales. Gustavo Gili, 2008.
Muñoz, María Elena. (A)Cerca de paisajes. Metales Pesados, 2021.
Nogué, Joan. «Paisaje, identidad y globalización». Fabrikart: Arte, Tecnología, Industria, Sociedad, nº 7, 2007, pp. 136-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2942259
––. «Territorios sin discurso, paisajes sin imaginarios». Ería, nº 73-74, 2007, pp. 373-382.
––. «Micropaisajes». La Vanguardia (España), 2 abr. 2008.
Olivares, Rosa. «Metafotografía. Desde dentro de la imagen» Exit: Imagen y Cultura, nº 79, 2020, pp. 6-25.
Rampérez Alcolea, Fernando. 2014. «El Velo, La Apariencia y Algo Demasiado Grande. Comentario a Los Parágrafos 3 y 4 de El Nacimiento de La Tragedia» 5: 37–56. https://doi.org/10.5281/zenodo.10823
Ribas, Xavier, Louise Purbrick, and Ignacio Acosta. 2022. «Traces of Nitrate: Mining History and Photography Between Britain and Chile». May 12, 2022. https://tracesofnitrate.org/.
Roger, Alain. Breve tratado del paisaje. Siglo XXI, 2007.
Snyder, Joel. «Territorial Photography». Landscape and Power. Ed. William Mitchell. The University of Chicago Press, 2002, pp. 175-201.
Velasco Padial, Paula. «Experiencia estética y fotografía de guerra». Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2016.
Vielma, José Ignacio. «La ciudad como acumulación. buscando las imágenes comunes de Santiago». ARQ (Chile), nº 91, 2015, pp. 74-81.
––. «Ciudad accidental. la distancia contemporánea entre proyecto y experiencia». Critic/All: II International Conference on Architectural Design and Criticism. Ed. Universidad Politécnica de Madrid - Departamento de Proyectos Arquitectónicos, 2016.
Vilar, Gerard. El desorden estético. Idea Books, 2000.
Zabalza, Ramón. Dónde. Visualización, paisaje y morfologías del territotio. Ediciones Asimétricas, 2017.
Zunzunegui, Santos. Paisajes de la forma. ejercicios de análisis de la imagen. Cátedra, 1994.