Constellations and Flickers An Approach to Ways of Looking at Chilean Poetry
Main Article Content
Abstract
This article seeks to “condense” previous research regarding ways of reading the links between poetry and visual image. Betting on looking at constellations, it investigates a way of approaching figures and landscapes in Chilean poetry, through archives, concepts, borders and devices, which account for a mobile sedimentation of writing and visuality, establishing the possibilities of reading materials. and techniques in the history of imaginary taxonomies.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Referencias
AA. VV. Palabra de mujer. Revista de poesía latinoamericana. 1989.
AA. VV. Cartilla Escolar Antifascista. Manuel Rodríguez Rivero, 1997.
AA. VV. Una revisión al fotolibro chileno. Fundación Sud Fotográfica. 2018.
AA. VV. Revista Poesía Diaria. 1984.
Adorno, Th. W. Introducción a la dialéctica. Eterna Cadencia, 2013.
Álamos, Tatiana. Boris Vian. Autoedición, 1979.
Álamos, Tatiana y Tristán Altagracia. Santiago Espiritual en el Nuevo Extremo de la Vida. Autoedición, 1987.
Auerbach Erich. Dante, poeta del mundo terrenal. Acantilado, 2008.
––. Figura. Trotta, 1998.
Araya, Pedro. Ficciones críticas. Antropologías, literaturas, visualidades. Komorebi, 2023.
Arestizábal y Teillier. Le petit Teillier Ilustré. Étnika /GrilloM, 2010.
Arestizábal. Un lugar aparte. Curriculum de Germán Arestizábal. Réplica, Uach., 2024.
Auster, Paul. La historia de mi máquina de escribir. Ilustraciones de Sam Messer. Seix Barral, 2013.
Baricco, Alessandro. El alma de Hegel y las vacas de Wisconsin. Siruela, 2016
Benjamin, Walter. «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica». Discursos interrumpidos I. Taurus, 1993.
––. La dialéctica en suspenso. Trad. Pablo Oyarzun Robles. Arcis-LOM, 2000.
––. Libro de Los pasajes. N. Akal, 2005.
––. «El origen del “Trauerspiel” alemán». Obras, Libro 1, vol.1. Abada, 2006.
––. El narrador. Introducción, traducción, notas e índices de Pablo Oyarzun. Metales Pesados, 2016.
Berger, John. Para entender la fotografía. Gustavo Gilli,2015
Bianchi, Soledad. La memoria: modelos para armar. Alquimia, 2019.
Buck-Morss, Susan. «El método en acción: la construcción de constelaciones». Origen de la dialéctica negativa. Eterna Cadencia, 2011.
Casals, Josep. Constelación de pasaje. Imagen, experiencia, locura. Anagrama, 2015.
Colectivo del cabo Astica. Nostalgias del Farwest. Documental. 1987/ postproducción 2007. https://cinechile.cl/pelicula/nostalgias-del-far-west/
Claro, Andrés. Las vasijas quebradas. Universidad Diego Portales, 2012.
Cristi, Nicole y Javiera Manzi. Resistencia gráfica - Dictadura en Chile. APJ - Tallersol. Lom Ediciones, 2016.
De Rokha, Pablo. Jesucristo. 1930-1933. Ilustrada por Carlos Hermosilla. Antares, 1936.
––. Idioma del Mundo. Ilustrado por Carlos Hermosillla. Multitud, 1958.
––. Mundo a Mundo. Epopeya popular realista estadio primero Francia. Grabados de Carlos Hermosilla. Multitud, 1966.
Denkler, Klaus Peter. «Joan Brossa: letra→ objeto». Bverso Brossa, Joan Brossa, de la poesía al objeto. Instituto Cervantes, 2008.
Didi-Huberman, Georges. La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Trad. J. Calatrava. Abada, 2009.
––. Soulèvements. Gallimard/ Jeu de Paume, 2016.
––. Desear obedecer. Lo que nos levanta, 1. Trads. J. Calatrava y A. Vignoto. Abada, 2020.
Dolinko, Silvia. «Impresiones sociales. Una lectura sobre la tradición del grabado en la Argentina», en repositorio Conicet: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/198456/CONICET_Digital_Nro.fafeed99-63bf-4908-a600-518454d04d21_C.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Dorfman, Daniela. «Denied in Toto. Poesía documental y colectivización de archivos en Chile». Aisthesis, nº 72, 2022, pp. 359-382. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812022000200359
Eloy, Horacio. Revistas y publicaciones literarias en dictadura (1973-1990). Piso Diez, 2014.
Gallo, Rubén. Máquinas de vanguardia. Sexto Piso, 2015.
Hermosilla, Carlos. Caminos al andar. Autoedición, 1982.
––. Junto a cierto anhelo. Autoedición, 1979.
Hermosilla, Daniela. Revistas de artista. Reflexiones desde su legado documental. Metales Pesados, 2023.
Lihn, Enrique. Diario de muerte. Universitaria, 1989.
Lyons, Martyn. El siglo de la máquina de escribir. Ampersand, 2023.
Lyotard, Jean-François. Discurso, figura. La Cebra, 2014.
Marras, Sergio. Fotopoemas. Sobre textos de Nicanor Parra. Las Ediciones del Ornitorrinco, 1986.
Martínez, Juan Luis. La nueva novela. Ediciones Archivo, segunda edición, 1985.
Marx, Karl. Contribución a la crítica de la economía política. Siglo Veintiuno editores, 2008.
Mellado, Justo Pastor. La novela chilena del grabado. Economías de guerra, 1995.
Mellado, Raúl. Tren del sur. Claridad impresores, 1989.
Metzdorff, Hugo. «Thomas Harris y la «generación del roneo». La Mañana, p. 6.
Muñoz, Rosabetty. Canto de una oveja del rebaño. Ariel, 1981.
Oyarzún, Pablo. «Regreso y derrota». Revista Nomadías, nº 3. Universidad de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades, Programa de Género y Cultura en América Latina. Editorial Cuarto Propio, 1998.
––. Anestética del ready-made. Arcis-LOM, 2000.
Pérez, Alberto, y Tatiana Álamos. El gesto enamorado. Autoedición, 1980.
Polanco, Jorge. «Poéticas de la imagen visual. Familiaridades y migraciones en la poesía chilena». HYBRIS. Revista de Filosofía, vol. 9, nº 1, mayo 2018, pp. 115-149.
––. «Migraciones entre poesía y visualidad». Revista de Poesía, Ensayo y Crítica W40, nº 6, Valparaíso, invierno, 2023.
Polanco, Jorge y Rodrigo Gómez. «Constelaciones». https://vimeo.com/763108476. 20 mayo 2024. 15:41.
Rancière, Jacques. Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Manantial, 2013.
Riedemann, Guillermo. Entrevista Fondecyt Iniciación 1190215, Migraciones visuales entre artes visuales y poesía en Chile, durante el periodo 1973-1989. (2019-2022)
Rivera, Marcela. Figuras anómalas de la lectura. Ediciones Macul, 2024.
Risco, Ana María. Luces equidistantes. Enrique Lihn y las artes visuales. Mundana, 2022.
Rodríguez, Osvaldo. Estado de emergencia. Ediciones Universitarias de Valparaíso, 1972.
Romera, Antonio. Carlos Hermosilla. Facultad de Bellas Artes. Universidad de Chile, 1959.
Sabella, Andrés. Altocopa. Cantata en 144 versos y una sed. Editorial Universitaria, 1970.
Saúl, Ernesto. La pintura social en Chile. Colección Nosotros los chilenos. Quimantú, 1972, p. 73.
Sciolla, Luz. Retratos hablados. Eds. Luz Sciolla y Constanza Jarpa. 2016
Serrano, Bruno. Exhumación del olvido. Ceibo, 2013.
Simón, Francisco. «La guerrilla femenina: estrategias de emancipación política en la poesía de Heddy Navarro y Teresa Calderón». Universum[online], 2022, vol. 37, nº 1, pp.49-65.
Tafalla, Marta Theodor W. Adorno. Una filosofía de la memoria. Herder, 2003.
Teillier, Jorge. Los dominios perdidos. Fondo de Cultura Económica, 1996.
Wagner, Roy. La invención de la cultura. Nola editores, 2019.
Wizisla, Erdmut. Benjamin y Brecht. Historia de una amistad. Paidós, 2007.
Zeller, Ludwig. Sueños del contrabando. Bordelibre, 2020.