Matías Celedón’s La filial: Office Writing
Main Article Content
Abstract
This article, fundamentally, investigates the possible links that may be established between material conditions and scriptural procedures of La filial by Matías Celedón and the concept of «Death of the Author»(1968) by Roland Barthes. It also reviews the bureaucratic and oppressive structure and atmosphere of the office in which the plot takes place, proposing a comparison with two classic works on the subject: Bartleby the Scrivener (1853) and Bouvard and Pécuchet (1880). Finally, it is alludes to references of experimental poetry such as Martín Gubbins, Guillermo Deisler, Elsa Werth y Sergio Chejfec, among others, with the aim of outlining a kind of «Office Writing» that transcends the usual differences between the narrative and poetic genres.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Referencias:
Celedón, Matías. «La filial» (adelanto). Contrafuerte, nº 3, dic. 2009, pp. 22-24.
––. La filial. Alquimia Ediciones, 2012.
––. The Subsidiary. Tr. Samuel Rutter. Melville House, 2016.
Barthes, Roland. El susurro del lenguaje. Tr. C. Férnandez Medrano. Paidós, 1994.
Berti, Eduardo (editor y traductor). Gustave Flaubert. Cuadernos, apuntes y reflexiones. Páginas de Espuma, 2015.
Blecua, Alberto. Manual de crítica textual. Castalia, 2001.
Chejfec, Sergio. «Escribir es el resultado de una operación de la voluntad». Entrevista con Daniel Gigena en La Nación, 3 ago. 2015. https://www.lanacion.com.ar/cultura/sergio-chejfec-escribir-es-el-resultado-de-una-operacion-de-la-voluntad-nid1815713/
––. Últimas noticias sobre la escritura. Entropía, 2015.
Deisler, Guillermo. Stamp Book. 2ª ed. Grafito Ediciones, 2015.
Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. https://dle.rae.es
Diccionario del español jurídico. Real Academia Española. https://dej.rae.es
Flaubert, Gustave. Bouvard et Pécuchet. Garnier-Flammarion, 1966.
––. Diccionario de los lugares comunes. Tr. Alberto Ciria. Jorge Alvarez, 1966.
––. Cartas a Louise Colet. Tr. Ignacio Malaxecheverría. Siruela, 1989.
––. Bouvard y Pécuchet. Tr. Aurora Bernárdez. Tusquets, 1999.
Foucault, Michel. «La Biblioteca Fantástica». Tr. Ricardo Cano Gaviria. ESTUDIOS. Filosofía-historia-letras, ITAM (México), verano/1987, pp. 97-113.
Gordillo, Emilio. «La opacidad de los objetos. Sobre la narrativa de Matías Celedón». Contrafuerte, nº 3, dic. 2009, pp. 19-21.
Gubbins, Martín. Fuentes del derecho. Ediciones Tácitas, 2010.
––. «Todo por escrito (si no, no existe)». Laboratorio de escrituras, nº 10, otoño 2014. http://laboratoriodeescrituras.udp.cl/todo-por-escrito-si-no-no-existe/
Lafuente, José María. ¿Qué es un libro de artista? Ediciones La Bahía, 2014.
Lazo, Nicolás. «El paisaje del hastío: sobre «La filial», de Matías Celedón». Letras en línea, 21 oct. 2013. https://letrasenlinea.uahurtado.cl/el-paisaje-del-hastio-sobre-la-filial-de-matias-celedon/
Le Breton, David. El silencio. Aproximaciones. Tr. Agustín Temes. Sequitur, 2006.
Leong, Michael. «Testing Form: Novels by Alejandro Zambra and Matías Celedón». Hyperallergic, 17 sept. 2016. https://hyperallergic.com/322641/multiple-choice-alejandro-zambra-the-subsidiary-matias-celedon/
Maderuelo, Javier. Arte impreso. La Bahía, 2018.
Melville, Herman y otros. Preferiría no hacerlo (Bartleby, el escribiente seguido de tres ensayos sobre Bartleby de Gilles Deleuze, Giorgio Agamben y José Luis Pardo). Tr. José M. Benítez Ariza (Bartleby, el escribiente) y José Luis Pardo («Bartleby o la fórmula», de Gilles Deleuze). Pre-Textos, 2000.
Moliner, María. Diccionario de uso del español. Gredos, 1983.
Reyes, Sebastián. «Corte y conceptualismo en La Filial (2013) de Matías Celedón». Revista Letral, nº 24, 2020, pp. 139-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539522
«Scriptorium». Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Scriptorium
Werth, Elsa. Original Soldé. Edición de artista, 2018.
— . Elsa Werth. http://elsawerth.net/
Zola, Émile. «El hombre». Tres cuentos / A propósito de Gustave Flaubert y su obra. Tr. William Ospina. Norma, 1990, pp. 29-89.