Figural Writing. An Erotic of the Image and the Word in Mudanza, by Verónica Gerber
Main Article Content
Abstract
Mudanza (2010) is the first book by Verónica Gerber (1981), a book where the author narrates the migration that five artists made from literature to art. In this book we can find a kind of program of the ways in which the author has thought about the transfers between writing and visuality throughout all her work. In Mudanza, the texts open a zone of interval, of indetermination, a kind of no man's land in the heart of the word and the image, as if the writers turned artists sacrificed the results of that moving-out in order to explore everything that happens in that change of location. Gerber writes with that same ambiguity, composing texts halfway between literature, essay, autobiography, and visual writing. This article investigates the question of what happens when images and words leave themselves, outlining what we could call a figural writing that makes the interval the place of a potency that works against the stereotype and the univocal meaning.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Referencias
Alloa, Emmanuel, editor. Pensar la imagen. Metales Pesados, 2020.
Amaro, Lorena. «La danza del ojo: autoficción y disenso-político en Mudanza y Conjunto Vacío, de Verónica Gerber Bicecci». Pensar lo real: autoficción y discurso crítico, eds. Ana Casas y Anna Forné. Iberoamericana-Vervuert, 2022.
Barthes, Roland. El placer del texto seguido por: Lección Inaugural: de la cátedra de semiología lingüística del Collège de France pronunciada el 7 de enero de 1977. Siglo XXI, 1993.
––. El grado cero de la escritura: y nuevos ensayos críticos. Siglo XXI, 2011.
––. Roland Barthes por Roland Barthes. Eterna Cadencia, 2018.
Crary, Jonathan. 24/7: capitalismo tardío y el fin del sueño. Ariel, 2015.
Didi-Huberman, Georges. Arde la imagen. Serieve, 2012.
––. Vislumbres. Shangrila, 2019.
Fœssel, Michaël. La noche: vivir sin testigo. Metales Pesados, 2020.
Foucault, Michel. Esto no es una pipa: ensayo sobre Magritte. Anagrama, 1981.
Gerber, Verónica, Javier Toscano, Paola de Anda, Diana María González y Luisa Lacorte. «Presentación». Nerivela, nº 1, 2008.
Gerber, Verónica. Conjunto vacío. Almadía, 2015.
––. Mudanza. Montacerdos, 2019.
––. «Poner el lenguaje en las vías para que estorbe». En una orilla brumosa: Cinco rutas para repensar los futuros de las artes visuales y la literatura. Gris Tormenta, 2021.
Herbert, Julián. «Mudanza, de Verónica Gerber». Letras Libres, 1º jun. 2011. https://letraslibres.com/libros/mudanza-de-veronica-gerber/
Licata, Nicolas. «Orden y desorden en los relatos del yo. Lectura de Conjunto vacío, de Verónica Gerber Bicecci». Pensar lo real: autoficción y discurso crítico, eds. Ana Casas y Anna Forné. Iberoamericana-Vervuert, 2022.
Lyotard, Jean François. Discurso, figura. Gustavo Gilli, 1979.
Osborne, Peter. El arte más allá de la estética: ensayos filosóficos sobre arte contemporáeo. CENDEAC, 2010.
Oyarzun, Pablo. «Para un análisis “figural” del poder». Archivos, nº 2/3, 2007/8, pp. 33-52.
Reyes, Sebastián. «Corte y conceptualismo en La filial (2003) de Matías Celedón». Revista Letral, nº 24, 2020, pp. 139-158.
Rivera Hutinel, Marcela. «Leer lo que nunca fue escrito: constelaciones de la letra entre Benjamin y Mallarmé». Recial, vol. XIX, nº 24, 2023, pp. 22-42.
rodríguez freire, raúl. «Traducir (el pensamiento de) la imagen. Nota a la edición en español», Pensar la imagen, ed. Emmanuel Alloa. Metales Pesados, 2020.
––. «El giro visual en los estudios literarios. Diálogos entre escritura y visualidad». Revista chilena de literatura, nº 107, 2023, pp. 9-15.
Saer, Juan José. El concepto de ficción. Seix Barral, 2007.
Tentoni, Valeria. «Verónica Gerber Bicecci: una artista visual que escribe». Eterna Cadencia, 27 mar 2023. https://eternacadencia.com.ar/nota/veronica-gerber-bicecci-ldquo-una-artista-visual-que-escribe-rdquo-/4418