Three theses on Galician drug fiction.
Main Article Content
Abstract
Drug trafficking is not a new in Spain, but until recent it did lack cultural productions such as novels, television series, movies and music pieces pretty common are popular in Latin America. In the last decade, Drug culture is gaining ground in Spain, with special emphasis on Galicia. Indeed, at least on a symbolic level, Galicia occupies the leading role as the epicenter of drug trafficking. How is drug trafficking represented in Galicia? Are there substantial differences between Galician and Latin American drug fiction? This work answers these questions through the formulation of three theses regarding violence and drug abuse.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Ameixeiras, Diego. Todo Ok. Vigo: Edicións Xerais, 2012.
-----------------------. Conduce rápido. Vigo: Edicións Xerais, 2014.
Bustos, Luis. Fariña. La novela gráfica. Historia e indiscreciones del narcotráfico en Galicia. Barcelona: Penguin Random House, 2019.
Cal, Juan. Operación Bucéfalo. Lleida, Milenio, 2008.
Campos, Ramón (Creador). Fariña. Bambú Producciones, 2018.
Carreterro, Nacho. Fariña. Madrid, Libros del K.O., 2016.
---------------------------. “Epílogo”. Fariña. La novela gráfica. Historia e indiscreciones del narcotráfico en Galicia. Barcelona: Penguin Random House, 2019
Cervantes, Pere. Golpes. Barcelona: Alrevés, 2018.
Corroto, Paula. “El narco, el relato que falta en Galicia”. (27/03/2018). Recuperado de https://www.letraslibres.com/espana-mexico/literatura/el-narco-el-relato-que-falta-en-galicia
Costas, Ledicia. Golpes de Luz. Vigo: Ediciones Xerais de Galicia, 2021.
Del Río, José Manuel. La marea roja. Barcelona, Ediciones Carena, 2018.
Escolar, Ignacio. 31 Noches. Barcelona: Suma, 2012.
Esteban, Luis. Moroloco El rey de los narcos del estrecho. Barcelona: Penguin Random House, 2019.
Gabilondo, Aitor (Creador). Vivir sin permiso. Telecinco, 2018.
Monzón, Daniel (Director). El niño. Coproducción España-Francia: Ikiru Films, 2014.
Olmo, Benito. La tragedia del girasol. Barcelona: Penguim Random House, 2018.
Oliver, Felipe. “Nuevas geografías del narcotráfico. La novela gallega sobre el tráfico de drogas”. Confluenze. Rivista di Studi Iberoamericani. Vol 12, No 1 (2020). 148-160.
Osorno, Diego Enrique. La guerra de Los Zetas. México: Penguin Random House, 2017.
Palomar, Ramón. Sesenta kilos. Barcelona: Penguim Random House, 2013.
---------------------. La gallera. Barcelona: Penguim Random House, 2019.
Plaza, Paco (Director). Quien a hierro mata. Vaca Films, 2019.
Pérez Reverte, Arturo. La reina del sur. Barcelona: Penguin Random House, 2017.
Portas, Manuel. Denso recendo a salgado. Vigo, Edicións Xerais, 2010.
Ravelo, Alexis. La estrategia del pequinés. Barcelona: Alrevés, 2013.
Reigosa, Carlos G. Narcos. Barcelona, Plaza y Janés, 2001.
Rivas, Manuel. Todo es silencio. Barcelona, Penguin Random House, 2015.
Rivas, Manuel. “Vivir sen permiso”. Vivir sen permiso e outras historias de Oeste. Vigo: Ediciones Xerais de Galicia, 2018. 60-113.
-----------------. “O medo dos ourizos.” Vivir sen permiso e outras historias de Oeste. Vigo: Ediciones Xerais de Galicia, 2018. 17-59.
Silva, Lorenzo. Lejos del corazón. Barcelona: Planeta, 2018.
Urgelles, Ingrid, Ainhoa Vásquez, and Danilo Santos. "La narcoliteratura sí existe: tipología de un género narrativo." Narcotransmisiones. Neoliberalismo e hiperconsumo en la era del# narcopop (2021): 15-37.